Tuesday, May 3, 2011

Kecurangan si isteri pada masa kini?


PERKAHWINAN
Marriage is a social union or legal contract between people that creates kinship. It is an institution in which interpersonal relationships, usually intimate and sexual, are acknowledged in a variety of ways, depending on the culture or subculture in which it is found. Such a union, often formalized via a wedding ceremony, may also be called matrimony.
People marry for many reasons, including one or more of the following: legal, social, emotional, economical, spiritual, and religious. These might include arranged marriages, family obligations, the legal establishment of a nuclear family unit, the legal protection of children and public declaration of commitment.[1][2] The act of marriage usually creates normative or legal obligations between the individuals involved. In some societies these obligations also extend to certain family members of the married persons. In cultures that allow the dissolution of a marriage this is known as divorce.
Marriage is usually recognized by the state, a religious authority, or both. It is often viewed as a contract. Civil marriage is the legal concept of marriage as a governmental institution irrespective of religious affiliation, in accordance with marriage laws of the jurisdiction.


KECURANGAN KERANA APA?
Perkahwinan merupakan satu landasan bagi pasangan kekasih menghalalkan apa yang telah diharamkan sebelum perkahwinan iaitu Zina. Justeru itu, adalah harus bagi setiap pasangan di muka bumi untuk berkahwinan. Namun perbincangan saya kali adalah berdasarkan satu pemerhatian Iaitu kenapa kadar kecurangan bagi si Isteri semakin meningkat di Malaysia?
Adakah kerana terlalu muda? Belum mencapai tahap kematangan? Bagi saya jawapan itu tidak masuk akal. Jawapan yang paling tepat pada saya ialah, kadar kecurangan adalah berpunca daripada fashion atau Dressing manusia pada masa kini! Percaya atau tidak, pada masa dahulu, jika sesebuah pasangan tersebut telah berkahwin, mereka lebih terarah untuk tidak lagi dress seperti orang yang belum berkahwin. Ironinya juga, pada zaman dahulu mudah untuk kita membezakan orang yang sudah berkahwin atau sebaliknya hanya dengan melihat bentuk tubuh dan dressing seseorang wanita tersebut. 
Tapi kini, dunia sudah berubah, Fashion sudah berubah. Perubahan yang ketara adalah, wanita pada masa kini walaupun sudah berkahwin lebih prefer untuk dressing seperti orang yang bujang. Cth; menggunakan seluar jeans ketat, baju ketat, skirt dan sebagainya. Dalam pada itu juga, Tubuh badan mereka walaupun sudah berkahwin masih lagi anggun seperti orang yang belum pernah ada anak.

Perkara seperti ini akan mewujudkan satu lagi situasi yang berbahaya iaitu semasa di tempat kerja, semasa keluar shopping dengan keluarga atau sebagainya. Si isteri ini yang pandai bergaya ini kadangkala mungkin akan merasa diri semakin menawan bila mana makin ramai lelaki-lelaki diluar sana yang mulai mengusik dirinya, memuji dan sebagainya. Ditambah lagi dengan prinsip manusia pada masa kini iaitu "sedangkan isteri orang pun boleh dirampas, apakan lagi girlfriend orang". Prinsip ini kadang kala agak memeningkan kita, sebab kekangan nafsulah yang menjadi punca kepada kecurangan.  

Kesimpulan yang dapat saya katakan pada masa kini ialah, kadar kecurangan di antara suami dan isteri berlaku apabila dunia Fashion pada masa kini semakin berubah. Kalau dulu, ibu bapa kita dressing biasa-biasa sahaja bila dah berkahwin, tapi jika dilihat pada masa kini, semakin kahwin semakin bergaya. Pemakaian masih menjurus kepada pemakaian orang muda. 


Tapi isteri yang bergaya, isteri itu juga yang kita sayang. 1 saja penyelesaian yang harus diterima oleh semua orang. Iaitu, Setialah. 


PENCERAIAN
Divorce (or the dissolution of marriage) is the final termination of a marital union, canceling the legal duties and responsibilities of marriage and dissolving the bonds of matrimony between the parties. In most countries divorce requires the sanction of a court or other authority in a legal process. The legal process for divorce may also involve issues of spousal supportchild custodychild supportdistribution of property and division of debt.
In most Western countries, a divorce does not declare a marriage null and void, as in an annulment, but it does cancel the married status of the parties. Where monogamy is law, this allows each former partner to marry another. Where polygyny is legal, divorce allows the woman to marry another. Divorce laws vary considerably around the world. Divorce is not permitted in some countries, such as in Malta and in the Philippines, though an annulment is permitted. A referendum will be held in Malta 28th May 2011 to determine if the public wishes to make divorce legal. From 1971 to 1996, four European countries legalised divorce: Spain, Italy, Portugal and the Republic of Ireland.
"Divorcing one's parents" is a term sometimes used to refer to emancipation of minors.













No comments: