Friday, March 25, 2011

TATU MASYARAKAT IBAN DI SARAWAK

Kaum Iban dahulu dikenali sebagai dayak laut dan dengan jumlah sebanyak 576,000 iaitu 30% daripada jumlah penduduk Sarawak, kaum Iban merupakan kumpulan etnik yang terbesar di Sarawak ,mareka mendiami daerah dan bahagian negeri Sarawak dari daerah Lundu di barat dan Limbang di timur laut, tetapi kepadatan penduduk iban adalah di bahagian Kota Samarahan, Sri Aman, Sarekei, Sibu, Kapit, Bintulu dan Miri. Kebanyakan kaum iban tinggal berkampung di rumah panjang yang kebiasaanya teletak di tebingan sungai dan di tepi jalan raya ini adalah bagi mempermudahkan aktiviti kerja , berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain. amalan cara hidup yang diamalkan adalah berlandaskan hukum adat ,pantang-larang, tolak-ansur (tolenransi), dan berteraskan perhubungan persaudaraan yang erat antara satu sama lain.kebanyakan masyarakat iban pada hari ini menerima agama kristian sebangai pegangan, tetapi dalam masa yang sama masih mengekalkan nilai adat resam dan ciri-ciri kebudayaan yang menjadi lambang tradisi masyarakat Iban.

Masyarakat tempatan di Sarawak, amnya kaum Iban telah mempunyai satu kesenian yang sangat unik iaitu tradisi mencacah tatu. Aktiviti mencacah tatu ini telah lama diamalkan sejak berkurun dahulu .Sejarah tatu dikatakan bermula sejak zaman Neolitik ( 10 000 – 5000 Sebelum Masihi. Dalam bahasa Tahiti perkataan tatu bermaksud ‘ menanda sesuatu’. Aktiviti membuat tatu bukan hanya dalam kalangan orang Iban sahaja ,malah telah diamalkan oleh tamadun lain juga . Contohnya di negara Jepun perkataan tatu dikenali sebagai “ irezumi” adalah bermaksud perbuatan mencacah atau memasukan dakwat atau apa-apa pigmen ke dalam kulit yang bersifat kekal ( mikro pigmensi ) sama ada menggunakan peralatan tajam atau yang berkaitan dengannya. Terdapat sebab dan tujuan tatu ini dibuat dan ianya berbeza-beza mengikut kebudayaan atau kepercayaan sesebuah etnik.


Aktiviti mencacah tatu ini pada pandangan sejarahnya telah dilakukan oleh orang-orang Mesir. Penemuan beberapa arkeologi telah berjaya membuktikan bahawa tatu telah diamalkan di Mesir sejak zaman keagungan Pyramid dibina. Melalui perkembangan tamadun Mesir pada ketika itu secara tidak langsung telah menyebabkan amalan mencacah tatu dicontohi oleh tamadun lain seperti Yunani, Crete, Cina dan Arabia. Di Barat pula ,mereka yang memiliki tatu dikaitkan sebagai penjenayah semasa zaman silamnya . Contohnya tatu dikenali sebagai “ The Scarlett “ oleh Nathaniel Hawthome .


Kajian antropologi menunjukan penggunaan tatu oleh masyarakat peribumi pada masa dahulu adalah atas dasar membezakan sesuatu keturunan , puak dan kumpulan serta banyak dipengaruhi oleh mitos pada zaman sebelumnya . Mereka juga menjadikan tatu sebagai simbol sosial kepada kedudukan status , kekuasaan dan kekayaan di dalam masyarakat mereka . Menurut sumber kajian ini juga , sejarah perkembangan tatu tidak dapat dipastikan secara tepat kerana tidak ada sebarang bukti yang kukuh menunjukan masyarakat peribumi dari benua mana yang memulakannya .


Tatu di Sarawak


Sarawak terletak di pulau Borneo iaitu sebelah timur Semenanjung Malaysia . Sarawak merupakan negeri yang terbesar di Malaysia . Pulau Borneo pula merupakan pulau yang ketiga terbesar di dunia . Kira – kira tiga juta orang Dayak yang merangkumi suku Iban , Melanau , Orang Ulu , Kayan , Penan dan lain-lain yang menetap di sarawak .Perkataan Dayak bermaksud orang “ pedalaman “ serta menggambarkan berbagai-bagai suku lain yang ada di Sarawak . Setiap suku ini mempunyai bahasa dan budaya tersendiri yang sukar ditemui Selain di Sarawak . Walaupun terdapat banyak perbezaan antara suku-suku kaum ini namun terdapat satu persamaan yang umum iaitu tradisi mencacah tatu . Amalan mencacah tubuh atau bertatu di kalangan generasi dulu dan kini berbeza kerana dulu, tatu menjadi budaya, identiti dan status yang mengkelaskan kedudukan kumpulan masyarakat atau sesuatu kaum. Kini, perhiasan tatu yang gemar digayakan anak muda sama ada pada wajah, leher, tangan atau kaki, membawa pengertian istimewa atau maksud tertentu di sebalik kehidupan yang dilalui mereka. Jika ke Sarawak, jangan terkejut jika terserempak dengan masyarakat pribumi yang mencacah seluruh tubuh badan. Apabila menghampiri rumah panjang masyarakat Iban atau Bidayuh, bertatu seperti kelaziman.


Bagi orang Iban iaitu masyarakat Dayak yang terbesar di Sarawak ,tradisi mencacah tatu merupakan sebahagian daripada cara hidup mereka sejak berkurun dahulu .Golongan dewasa kebanyakannya memiliki tatu di kepala hingga ke hujung kaki , hal ini melambangkan status sosial dan keberanian mereka . Dalam kalangan orang Iban ,tatu disebut sebagai “ pantang “ .Tatu memainkan peranan yang penting dalam budaya orang Iban . Amalan mencacah tatu ini merupakan aktiviti suci yang menghubungkan orang Iban dengan orang duniawi ( dua buah penduduk kampung yang selalu membantu orang Iban dalam kesusahan iaitu Panggau Libau dan Gelong ) . Antara orang –orang duniawi yang selalu muncul membantu orang Iban ini ialah Keling , Bungai Nuing , Sempurai , Singalang Burong , Kumang dan Lulong . Azimat –azimat yang diberikan orang- orang inilah yang menyebabkan orang Iban sangat kebal dan berani semasa pergi memburu kepala . Orang Iban yang telah dibantu atau termimpi pernah berjumpa dengan orng –orang duniawi ini mesti dicacah tatu supaya apa yang diberikan kepada mereka , misalnya azimat “ dinding bulu , batu melaban , batu ilau , batu lelayang “ dan yang lain-lain akan kekal dalam badan mereka sampai ke ajal mereka tiba .


Sejarah asal usulnya pula , menurut Adeng seni tatu adalah bermula dari satu peristiwa yang pernah berlaku pada zaman nenek moyang mereka dahulu . Peristiwa tersebut ialah pertengkaran yang berlaku antara beberapa orang Iban yang sedang memasak semasa musim “ nugal di tegalan “ iaitu semasa musim menanam padi . Semasa mereka bertengkar salah seorang daripada mereka terkena objek tajam yang diselaputi jelaga dan telah meninggalkan kesan kepada kulitnya . Kesan jelaga itu ialah luka , secara tidak sengaja ,beliau telah memasukan “ alung “ ataupun sisa –sisa kayu yang hitam setelah dibakar lalu digosoknya pada luka tersebut bagi mengurangkan kesakitan yang dialaminya . Setetah kering kesan itu tidak dapat lagi dibuang lalu dipanggil “ pantang “ ataupun tatu . Maksud perkataan “ pantang “ yang lebih dalam lagi ialah bermaksud perkara yang tidak boleh dilakukan lagi . Hal ini adalah kesan daripada peristiwa pertengkaran tersebut , padi yang ditanam di huma tersebut langsung tidak menjadi pada tahun tersebut . Inilah kepercayaan orang Iban tentang sejarah “pantang “ atau tatu .


Sebab-sebab mencacah tatu


Kepercayaan orang Iban pada masa dahulu yang berkaitan dengan pembuatan tatu ialah untuk mengingatkan mereka bahawa Remaung ( makhluk separuh manusi separuh haiwan yang menyerupai harimau ) merupakan makhluk halus yang perlu dihormati . Sekiranya tidak mempunyai tatu ,mereka yang berjalan keseorang di dalam hutan amat mudah terjumpa dengan barang – barang kepunyaan mereka sendiri . Barang –barang tersebut dipercayai milik Remaung , seandainya barang itu disentuh atau dibawa pulang ke rumah maka orang yang mengambilnya akan diserang oleh penyakit dan akhirnya boleh membawa ajal . Jika ada tatu orang Iban percaya bahawa Remaung mengenali mereka manusia dan tidak akan mengganggu .


Selain itu , tatu turut menunjukkan keberanian pada seseorang dan serta status orang itu dalam kelompok komuniti orang Iban .Bagi orang Iban juga , mencacah tatu dianggap sebagai diari bagi memperingati sesuatu peristiwa yang telah berlaku .Hal ini supaya senang mengingati peristiwa penting tersebut . Masyarakat Iban pada masa dahulu juga mencacah tatu pada kanak-kanak yang berusia 10 atau 11 tahun bagi menandakan mereka “ baru lanjau “ dan sudah bersedia untuk menyertai aktiviti pemburuan .Tujuan mencacah tatu pada kanak –kanak ini adalah sebagai azimat dan melindungi mareka

dari roh-roh jahat serta juga menjadikan mereka kebal .

Secara amnya , bagi masyarakat Iban sesiapa sahaja boleh dicacah dengan tatu tetapi mesti ada motif yang khas misalnya bagi golongan tertentu sahaja .sesetengah corak tatu juga hanya di khaskan untuk golongan pahlawan ban sahaja .


Pada zaman dahulu , nenek moyang orang Iban amat mementingkan bilangan tatu yang ada pada badan seseorang dalam pemilihan bakal suami atau isteri .Menurut lulusan undang-undang dari England ini , selain wanita mencacah badan sebagai perhisan diri , tatu juga melambangankan kemampuan mereka menjalankan tanggungjawab dan kewajipan sebagai isteri serta kebolehan menari ( tarian ngajat ) .Lelaki Iban yang tidak mempunyai sebarang tatu atau mempunyai tatu yang separuh siap akan dilabel sebagai “ telanjai “ atau dianggap sebagai sebuah rumah yang tidak mempunyai atap . Satu gelaran yang amat popular iaitu “ Bujang Berani Kempang , Lendat Dibiau Batang Isang “ yang membawa maksud semakin banyak kepala yang dibawa balik daripada memburu ( ngayau ) , maka semakin banyak tatu yang akan dicacah pada badan pahlawan itu . Hal ini dilakukan sebagai penghargaan atas keberanian pahlawan tersebut menentang musuh .


Bentuk dan gaya tatu


Corak tatu etnik Iban ini telah berkembang mengikut saiz . Pada tahun 1920an didapati corak tatu adalah bersaiz amat kecil dan sehinggalah pada tahun 1960an dan1970an, telah dilihat bahawa coark tatu tersebut adalah semakin besar , lebih jelas dan meliputi bahagian yang lebih luas pada kulit . Kebanyakan bentuk dan gaya tatu dalam kalangan orang Iban hampir sama tetapi telah banyak berkembang dari segi saiz tatu , gaya tatu dan yang paling nyata ialah banyak dipengaruhi oleh tempat atau kawasan mereka tinggal .


Pada dasarnya corak tatu etnik Iban adalah sama .Semua tempat di sarawak yang mempunyai komoditi etnik Iban yang bertatu tiada bezanya dari segi motif dan corak . Walau bagaimana pun gaya tatu itu adalah berlainan kerana setiap orang yang mencacah tatu adalah tidak sama dari segi kemahiran mereka mencacah tatu tersebut . Melalui tatu orang Iban dapat mengenal pasti dari mana kawasan tempat tinggal orang yang datang melawat , iaitu hanya dengan melihat perbezaan gaya tatu yang ada pada orang itu . Pada awal tahun 1970an , seni tatu orang Iban telah jauh merantau dan sangat terkenal di negara Eropah . Hal ini kerana masyarakat barat telah jatuh cinta dengan keunika seni tatu iban dan ini telah mendorong mereka untuk meniru dan mengayakan tatu tersebut pada bahagian lengan , badan , belakang , kerongkong dan kaki mereka .


Motif dan corak tatu orang Iban adalah banyak dipengaruhi oleh bentuk haiwan mitos , alam semula jadi dan corak flora seperti daun . Corak berdaun ini dibuat untuk tujuan menyamar dalam hutan semasa peperangan antara puak . Contoh corak tatu yang cacah biasanya merupakan corak naga , burung enggang dan anjing syaitan . Motif-motif dan corak-corak tatu kebanyakannya berdasarkan haiwan mitos dan haiwan yang telah menolong mereka dalam waktu kesusahan atau pun di waktu senang .


Seni mencacah tatu ini merupakan salah satu aktiviti seni harian orang Iban yang seakan-akan hampir sama denagn ukiran kayu dan tenunan . Ini merupakan hanya sebahagian daripada aktiviti harian etnik iban . Dalam adat resam orang Iban , didapati tiada pencacah tatu yang khas . Hal ini menunjukan bahawa amalan mencacah tatu adalah bukan adat tetapi hanyalah sebagai aktiviti bagi individu yang berminat mengayakannya .



Perkakas untuk mencacah tatu


Alat asas yang digunakan untuk mencacah tatu ini ialah pemegang kayu dan jarum . Jarum diikat pada hujung pemegang kayu tersebut . Dalam proses pembuatan tatu ini ,pukulan ringan akn dilakukan pada permukaan kulit dengan jarum telah dicelup pada dakwat bagi menghasilkan corak tatu .


Pembutan tatu secara tradisional pula mengunakan dakwat yang diperbuat daripada jelaga yang direbus dalam air tebu untuk beberapa jam . Selepas itu ia akan dibiarkan beberapa hari untukmengalami proses penapaian , cara ini dilakukan untuk memelihara ketahanan dakwat yang telah dihasilkan . Orang Iban menamakan dakwat yang diperbuat dengan cara ini dengan ialah “ alung “ . Pada zaman sekarang pula proses pembutan tatu adalah dengan kaedah elektrik .


Corak- corak dan maksud tatu Iban


Corak tatu yang paling terkenal dalam kalangan kaum Iban ialah “ kelingai “ sempena dengan nama pahlawan agung Iban,Keling sangat banyak mempengaruhi corak tatu kerana pesanannya kepada orang Iban, corak sesuatu tatu tidak boleh dibuat sembarangan kerana perlu ada maksud dan tujuannya.


Antara corak tatu yang paling terkenal ialah “ bungai terung” .Tatu ‘bungai terung’ ini akan dicacah atau dipantang pada kedua-dua belah bahu orang lelaki. Hanya orang lelaki yang empunyai tatu bungai terung kerana mereka mempunyai tanggungjawab yan besar dalam sesebuah keluarga. Tatu ini akan memberi kekuatan kepada bahu kerana dipercayai segala aktiviti dan beban yang berat akan dipikul pada bahu. Di tengah ‘bungai terung’ pula terdapat corak pusaran yang melambangkan hidup baru dan mendapat pengaruh daripada perut berudu. Tatu ini merupakan azimat dan ‘ mantera wheel’ bagi mereka yan mengembara.


Corak tatu “ lengan ketam “ juga amat terkenal dan diminati kerana keunikannya seperti simbol naga atu naga berkepala dua . Tatu ini dicacah pada bahagian lengan dan disertakan dengan corak perut naga yang berbeza-bea bergantungkepada mimpi yang dialaminya .Tatu ini membawa erti kekuatan pada bahagian belakang ketam untuk melindungi diri dari semangat jahat, pisau dan juga manusia. Pada masa dahulu mereka yang mencacah tatu ini telah meletakan ilmu sihir di dalam dakwat untuk melindungi diri daripada pisau yang tajam kerana ilmu sihir merupakan budaya lama orang Iban dan terdapat banyak kepercayaan bahawaterdapat semangat yang akan membantu pemilik tatu tersebut.


Corak tatu seterusnya ialah “ tegelu “ .Tegelu dicacah pada belakang tangan bermaksud kejayaan pahlawan dalam pemuruan kepala ataupun dalam bahasa Iban disebut “ ngayau “.Orang Iban yang mempunyai tatu ‘ tegulu ’ juga menandakan seseorang itu telah menyertai kumpulan pemburuan kepala . Walau bagaimana pun segelintir sahaja yang ingin membuat tatu ‘ tegelu ‘ setelah berburu, hal ini kerana mereka yang memiliki tatu segelu ini akan diuji dengan ilmu hitam apabila melawat kampung lain . Sekiranya orang yang mempunyai ‘tegelu ‘ tidak ada azimat pelindung diri yang kuat dari orang yang menguji maka beliau akan memuntahkan darah atau sakit . Namun demikian , ramai yang masih masih mencacah tatu ‘ tegelu ‘ pada belakang tangan , kerana mereka percaya mereka telah menjadi lebih kuat dan kebal . Mereka juga percaya yang bahawa mereka telah mendapat perlindungan yang sepenuhnya hasil daripada aktiviti pemburuan kepala . Setelah balik daripada memburu kepala orang Iban pada zaman dahulu akan meraikanya dalam satu perayaan besar-besaran dimana penduduk-penduduk kampung yang berdekatan akan dijemput tidak kira orang dewasa ataupun kanak-kanak . Perayaan ini dikenali sebagai “ Gawai encabuh arung “


Pada masa dahulu , corak tatu yang dicacah pada kerongkong juga sangat popular . Tujuan tatu ini dibuat adalah untuk melambangkan perkembangan dari satu status orang biasa kepada status orang yang dihormati . Antara orang –orang yang berstatus perlu dihormati ialah ketua kampung , pahlawan – pahlawan yang sudah berburu dan bomoh bomoh . Dalam penelitian corak tatu tersebut terdapat gambaran seekor ikan yang kelihatan berenag ke hulu sungai dan bertukar menjadi naga atau naga berkepala dua . Ini bermakna perkembangan status pada seseorang kerana bahagian kerongkong merupakan bahagian yang paling sukar dicacah tatu dan ini dipercayai menguatkan semangat orang yang dicacah tatu . Corak tatu ini juga terdapat di negara Jepun . Dalam kebudayaan Jepun , ikan koi yang berenang ke hulu sungai dan kemudianya bertukar menjadi seekor naga yang didapati mempunyai maksud yang sama .


Antara corak tatu tradisional bagi masyarakat Iban yang lain pula adalah ketam itit (motif gabungan ketam dan naga), renguang (sejenis serangga), kelam ketir dan sebagainya.

No comments: