Wednesday, April 6, 2011

Apa itu Ideologi sebenarnya?

Idealogi merupakan sistem kepercayaan yang menjadi asas kepada tingkah laku seseorang. Pada lazimnya ia merujuk kepada set kepercayaan yang menggerakkan suatu pergerakkan politik dan sosial. Perbezaan antara fahaman dan ideologi adalah fahaman hanyalah pemikiran seorang yang menjadi tanggapan semata-mata yang mungkin menjadi atau tidak dalam pegangan masyarakat. Manakala, ideologi adalah gagasan idea yang membentuk pemikiran manusia terhadap sesuatu konsep dan dipegang oleh sebahagian manusia. Ramai parti politik mengatur tindakan dan program mereka berasaskan sebuah ideologi.

Dalam kajian sosialideologi politik merupakan sekumpulan unggulprinsipdoktrinmitos atau simbol etika sesebuah gerakan sosial,institusidarjat atau golongan yang mengupas cara sesebuah masyarakat berfungsi, serta menyediakan rangka politik atau budaya untuk sebuah order sosial tertentu. Sebahagian besar ideologi politik menjelaskan cara mengagihkan bidang kuasa dan had kuasa yang boleh digunakan.


Ideologi politik mempunyai dua dimensi:
  1. Matlamat: Cara masyarakat berfungsi (atau diatur).
  2. Cara: Cara yang paling sesuai untuk mencapai aturan terunggul itu.
Ideologi merupakan sekoleksi idea-idea. Lazimnya, setiap ideologi memounyai idea tentang bentuk kerajaan yang dianggap paling baik (contoh: demokrasiteokrasi) serta sistem ekonomi yang terbaik (contoh: kapitalismesosialisme atau komunisme). Ideologi juga dikenali melalui kedudukannya dalam spektrum politik (berhaluan kiri, kanan atau tengah), namun pengelasan ini tidak dipersetujui semua pihak. Ideologi juga boleh dibezakan melalui strategi politik (seperti populisme) atau berdasarkan isu tunggal (seperti penentangan terhadap pengintegrasian Eropah, atau pengesahan penggunaan marijuana sebagai sah di sisi undang-undang). Dalam Ideologi ini juga akan dipecahkan kepada bentuk-bentuk ideologi tersebut samada melibatkan ideologi secara umum, ideologi berbentuk agama, berbentuk peribadi/individual, Ideologi agama, Ideologi Sosial dan Lain-lain Ideologi.

Anarchism


General


Environmentalist anarchism


Individualist anarchism


Religious anarchism


Social anarchism


Other


Conservatism


General


Regional variants


Other


Environmentalism


Feminism


General


Religious feminism


Liberalism

[
General

[]
Libertarianism

[]
Radicalism

]
Other

]
Nationalism

]
General

]
Fascism

[]
Regional variants

[]
Zionism

[]
Unification movements

[]
Other

[]
Religion

[]
General

[]
Buddhism

[]
Christianity

[]
Hinduism

[]
Islam


Judaism


Sikhism


Socialism

[]
General

[]
Reformist socialism

[]
Democratic socialism

[]
Social Democracy

[]
Regional variants

[]
Religious socialism

[]
Other

[]
Revolutionary Socialism

[]
General

[]
Marxism

]
Anarchism


No comments: