Tuesday, April 5, 2011

Lebih Dari 11 Tahun, FBI Belum Mampu Memecahkan Code Rahsia Ini

Adakah anda mempunyai otak yang cair dan pandai menyelesaikan laluan? Jika iya, maka mungkin anda boleh membantu Badan Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat untuk memecahkan sebuah laluan pembunuhan.
Menurut laman MSNBC, sudah lebih dari 11 tahun FBI berusaha untuk memecahkan kata laluan yang menyimpan misteri pembunuhan seorang lelaki di bandar St. Louis, negara bahagian Missouri, Amerika Syarikat.
Misteri ini bermula pada 30 Jun 1999, apabila Ricky McCormick, 41, ditemui terbunuh di rumahnya. Di dalam seluar McCormick dijumpai dua lembar kertas bertuliskan huruf-huruf secara rawak yang diduga merupakan sebuah laluan.
Pasukan pemecah kod FBI telah berusaha mati-matian untuk memecahkan kata laluan tersebut, namun mereka belum mendapatkan jawapannya. Hingga kini, tidak ada satupun tersangka yang ditangkap berkaitan pembunuhan ini.
"Kami sangat pandai dalam menyelesaikan laluan. Namun, dalam kes ini kami memerlukan bantuan," ujar Dan Olson, kepala badan Menyelesaikan Kod FBI.
"Menyelesaikan kod ini akan dapat mengungkap keberadaan korban sebelum dia terbunuh dan dapat mengungkap semua misteri pembunuhan ini," lanjut Olson lagi.
Olson mengatakan bahawa laluan yang ditemui oleh FBI pada jasad McCormick dibuat dalam format yang tidak pernah mereka lihat sebelumnya.
Menurut catatan FBI, McCormick tidak lulus SMA tetapi dia dikenali sebagai seorang jenius otodidak. Anggota keluarganya berkata McCormick kerap menggunakan tulisan-tulisan laluan sejak kecil, tetapi tidak ada yang mengetahui apakah ada yang mengerti maksud kata laluan-laluan tersebut.
FBI meyakini nota laluan berisikan lebih dari 30 baris kata tersebut dibuat McCormick tiga hari sebelum kematiannya. Inilah kata laluan yang membuat FBI pusing:






FBI berharap jika ada yang dapat memecahkan sandi tersebut, dapat menghubungi mereka di alamat :

FBI Laboratory
Cryptanalysis and Racketeering Records Unit
2501 Investigation Parkway
Quantico, VA 22135
Attn: Ricky McCormick Case

No comments: