Friday, March 25, 2011

Suparwono Bakal Jadi Manusia Tertinggi di Dunia?

Indonesia bakal memiliki catatan di buku Guiness Book of the Record kerana Suparwono pemuda yang berasal dari  Ponorogo Lampung mempunyai ketinggian setinggi  2,70 meter dan beliau akan  bakal menjadi manusia yang tertinggi sejagat  yang masih hidup. Untuk rekod sejarah rekod manusia tertinggi yang belum pernah terpecah ialah dipegang oleh R.Pershing Wadlow yang sudah meninggal dunia dengan tinggi 2,72 meter berasal Alton, Illinois, USA yang meninggal tahun 1940.

Sedangkan untuk manusia yang masih hidup saat ini yang diakui oleh buku rekod dunia ialah dipegang oleh pemuda dari Ukraine iaitu Leonid Stadnyk dengan ketinggian 2,54 meter menumbangkan rekor tertinggi sebelumnya yang dipegang pemuda dari Mongolia iaitu Bao Xishun dengan tinggi 2,36 meter.  Namun atas penolakan dari Leonid, Sultan Kosen telah diberi gelaran baru sebagai lelaki tertinggi di dunia pada tahun 2010, iaitu setinggi 247meter.

Pada awalnya menuntut bahawa memiliki tinggi setinggi  270 cm (2,7 meter) namun ketika diukur oleh MURI (Museum Rekor Indonesia) Ternyata tinggi badan Suparwono hanya 242 cm atau 2,42 meter sehinggakan impian untuk  mencatat  Buku Rekor Dunia (Guiness Book) tidak dapat diteruskan.

No comments: